Hoppning eller dressyr? Motivera

Det är väldigt svårt för mig att välja mellan hoppning och dressyr måste jag säga, för alla grunder ligger i dressyren och jag måste alltid ha grunderna att träna på inför mina hoppträningar. Samtidigt som jag tycker att hoppning är lite mer spännande än att rida dressyr, skulle jag aldrig kunna tänka mig att endast hoppa. I dressyren kan man stärka upp hästen väldigt mycket genom galoppfattningar och tempoväxlingar, men att stärka kan man även när man hoppar. Nu vet jag inte riktigt om markarbete gills som dressyr eller hoppning, men jag antar att det är dressyr eftersom bommar inte behöver betyda att man ska hoppa över dem, om de ligger på marken. För markarbete är väldigt bra för att stärka också.
 
Om jag verkligen måste välja något av det så blir det i så fall dressyr, för inget går upp emot ett riktigt lyckat dressyrpass där man verkligen har fått rida ORDENTLIGT och känner att hästen är lösgjord och ger allt. (Läs: Lösgjord kan den självklart vara i hoppning också) Nu är ju jag egentligen inriktad lite mer på hoppning, eller egentligen inte, för jag gör det mesta. Men anledningen till varför jag hoppar är för att jag tycker att det är så kul att lyckas när jag egentligen är livrädd. Jag är inte alltid rädd, nästan aldrig på träning, men jag hoppar inte gärna ensam hemma. Hemma trimmar jag hellre dressyr eller rider ut i skogen. Jag SKULLE KUNNA klara mig att rida, utan att hoppa om jag var tvungen, men nu har jag ju 3 hästar som älskar hoppning. Framför allt Luna och Crazy som är inriktade på hoppning från början. Jag älskar kicken man får när man åker på hoppträning och tävling.
 
Mycket grunder i hoppningen ligger i dressyren, man får en spänsig och framåtbjudande häst som hela tiden är fokuserad. Vilken dressyrhäst kan egentligen inte hoppa? och vilken hopphäst kan inte ridas dressyr? Man behöver markarbetet och dressyren för att komma någonstans överhuvudtaget och därför väljer jag dressyr.
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback