Utvärdering

Okej, ni som är nya här på bloggen. Om ni vill kan ni går tillbaka i akrivet under kategorin "träning" och kolla hur det har gått för mig och Luna innan. Inga fördomar på min blogg tack. Luna har haft problem med både hovar och sadel innan hon kom till mig och det var inget vi visste fören senare. Vi har haft ett uppehåll på 3-4 veckor från hoppningen eftersom vi skaffade en ny sadel och för att hon skulle få chans att återhämta sig från muskelspändhet osv osv.
 
Nu till utvärderingen:
Red på novebettet och kände att hon hade ett skapligt bra sug i uppvärmningen, min tränare hjälpte mig även att hitta den riktiga 3-taktiga galoppen eftersom hon har en tendens att bli 4-taktig ibland. Hittade det snabbt och var inga problem att hålla den sen. Började hoppa upp på en liten oxer och de 2 första sprången hoppade hon med sänkt rygg som hon har gjort innan med den gamla sadeln eftersom manken slog i "taket" om hon hoppade med ryggen. Efter de sprången kom hon på att hon faktiskt kunde ta i på vanligt sätt utan att få ont och då blev hon superglad och gjorde några små skutt i luften, som ni ser på videon haha..
 
Nej, allt gick bara över förväntan! Jag tror inte att allt har med sadeln att göra faktiskt, utan att jag fick hoppa på riktigt med hjälp av Crazy och känna hur det skulle kändes att sitta på en säker häst igen. Hade nästan glömt bort hur det var att sitta på en häst med rytm och språng i kroppen. Men Crazy fick mig att komma tillbaka på banan igen och jag har jättemycket bättre självförtroende efter det. Så igår när jag hoppade med Luna så tvekade jag inte på hindrena som innan, utan om hon var osäker och kom fel så hängde jag med istället för att jag skulle sitta där uppe och undra om hon skulle hoppa eller inte. Jag tror det kommer fixa sig med allt nu, bara vi tar allt i MIN takt (alltså väääldigt långsamt framåt) för att jag inte ska tappa självförtroende och där med förstöra för henne.
 
Det var 2 hinder som Luna vägrade på, först ett hinder som kommer ur en lite knepig sväng, den var totalt mitt fel. Sen var det ett lite tittigare hinder som Luna ville kolla på först, så det vägrade hon på långt innan. Men det var liksom uppenbart om hon skulle hoppa eller inte, förut har det varit som en överaskning att hon har hoppat ELLER vägrat.. Vi fick i allafall in en väldigt bra takt även om vi inte kom rätt på alla hinder hela tiden.
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback