Svar på kommentar

 
Lovisa ville gärna veta lite mer om inlägget ang. okunniga hästmänniskor som jag la ut igår, och jag är ganska säker på att ni andra undrar också. För det första vill jag bara säga att jag inte kommer vara allt för öppen om det här, igår var jag väldigt arg för saker som våra grannar har sagt och gjort och jag är egentligen ingen person som är arg på folk hit och dit. Jag vill inte hänga ut dem på min blogg eller på internet överhuvudtaget, men jag kan förklara litegrann vad det är som har hänt. Såhär svarade jag Lovisa i kommentaren:
 
"Våra grannar som lånar hage av oss har haft vårt sommarbete till året runt hage och nu vill vi att dem mockar upp och låter den hagen vila. Men dom rycker på axlarna och gör inget åt det ungefär. Tyvärr är det så att vi inte bara kan slänga ur dem ur hagarna eftersom vi lånar deras stall. Min familj sköter stallet väldigt bra, för vi tycker det är viktigt, men dom förstår inte innebörden av att ha hagar och istället så klagar dem på hur vi sköter oss medan de inte gör något själva. 
Grannarna har precis flyttat till landet från att ha bott i stan hela sina liv och dom har till och med sagt att dom inte har en aning om hur det är att bo på hästgård, men ändå är det oss dom klagar på. Det är väldigt invecklat. Kan skriva ett inlägg om detta i veckan! Kan även lägga till att mannen i deras hus aldrig har hållit på med hästar innan men det är han som mest är i stallet och kvinnan vet jag inte, hon påstår att hon alltid har ridit men med tanke på hur ovetande hon verkar när vi förklarar saker för henne så verkar det inte så."
 
Ang. det att dom har använt vår sommarhage året runt kan vi inte bara beskylla dem för, utan vi har inte direkt tagit tag i det eftersom inte dom heller har gjort det. Men om dem skulle bry sig om sina egna hästars hälsa (läs: om dom skulle vara mer medvetna om alla bakterier osv) så skulle dom ifrågasätta oss, vilket dom inte har gjort. Dom har varken mockat hagen eller brytt sig om att fråga om dom kan ha den året runt. Egentligen tycker jag att det här är en tillräcklig förklaring för er, för att ni ska förstå hur jag menar. Men; 
 
Eftersom vi lånar deras stall i utbyte mot att dom får ha vår hage så blir det väldigt stelt i sånna här situationer. Jag erkänner att vår familj skulle kunnat säga till tidigare om att en så pass "liten" hage inte kan användas året runt, utan måste vila och samtidigt underhållas. Men samtidigt anser jag att det inte är vårt ansvar att meddela dom om allt som har med hagar att göra, utan om man har hållt på med hästar eller djur överhuvudtaget i flera år borde man veta att det inte är hälsosamt att bo på samma ställe i 2 år utan att städa upp efter sig.
 
Under de senaste månaderna så har vi tjatat på dom om att hagen behöver vilas i åtminstone ett halvår om dom ska kunna låna hagen som sommarbete i sommar, men inte fören nu har dom gjort något åt det och det dom har gjort är att dela av hagen så att den närmsta delen nu är helt uppriven och lerig. Det är inte så att vi inte har fler hagar, utan vi har faktiskt en hage som är nästan lika stor som inte har använts på flera år, men jag misstänker att dom tycker att den ligger för långt bort från stallet. Vi har en något mindre hage som vi använder till våra 3 hästar som vi låter vila ett halvår i taget; alltså, vi använder den ett halvår och den får vila ett halvår. Sen ibland när jag är ensam hemma så vågar jag inte gå med 3 hästar så pass långt så då lånar jag alltid en hage som ligger på grannars tomt.
 
Nu på senaste har dom blivit irriterade på att jag använder den ibland, för att dom tycker att det stinker hästskit och att deras vatten smakar hästbajs. Men saken är den att detta är en hästgård, deras kontainer ligger 2 meter från hagen där vi tömmer allt bajs/kiss från boxarna och dessutom dricker vi samma vatten och det smakar INTE hästbajs. (Varje år när snön smälter och det blir lerigt i marken så smakar vattnet annorlunda, men det är inte farligt och det är inte hästbajs. Dessutom mockar vi den hagen när det har använts. Men dom mockar inte vår hage. Mammas sambo jobbar b.la. med att kontrollera reningsvärk, så han kan allt om det där med brunnar och vatten.) Det känns som att det bara är något dom säger för att ha något att skylla på, FÖR att det är något dom irriterar sig på med att jag har den hagen typ en dag varannan vecka.
 
Det som sprack för mig igår, som gjorde att jag skrev ett argt inlägg, är att hovslagaren ska komma idag och grannen ville ställa sina hästar i deras trädgårdshage. Men hon vet att jag är ensam idag och inte vill gå med 3 hästar ensam till vår vanliga hage och hon VET att Luna är svårfångad i hagen. (När hon inte har fått gå sina 8 timmar i hagen), vilket hon inte kommer få göra idag eftersom hovslagaren som sagt kommer. Grannen ska tydligen få hjälp av en annan tjej att ta in sina hästar, dessutom kommer deras hästar galopperandes när hon ropar, så för henne är det inga svårigheter att ta in dem mitt på dagen.
 
Det är säkert många av er som kommer tänka att "ja men det är deras 'trädgård' varför skulle dom inte kunna den då?". Grejen är att jag har varit öppen och ärlig mot kvinnan som äger hästarna i grannhuset, jag har berättat att Luna är svårfångad och inte vill gå in även om man tar in de andra hästarna (om hon inte fått gå i 8 timmar). Eftersom hon vet att vi städar i hagen efter oss så ser jag inga problem med det. Det är bara av bekvämlighet för sig själv hon vill ha dom i den lilla hagen. Jag ska istället ensam få springa efter Luna i hagen, medan hennes hästar redan står vid grinden och väntar. Det blir så fel och jag tycker att det är lite respektlöst utav henne. Om det var jag i hennes situation så skulle jag acceptera personen som har problem med sina hästar och självklart skulle jag inte använda den hagen om jag inte hade problem med att ta in hästarna.
 
Jag hoppas att ni förstår hur jag menar. Det handlar ganska mycket om känslor och bakomliggande grejer som har legat i bakhuvudet och gnagt liksom. Om jag inte ska få använda deras trädgårdhage som jag dessutom mockar ur, så kan inte dom komma och ta vårt ända sommarbete som året-runt hage och inte mocka en ända gång, det är lite så jag känner just nu. Om dom slutar använda den hagen för att den är för skitig så kan ju inte dom komma och ta en annan hage, så står jag med mina hästar utan alternativ istället.
 


Erik Björkén

vilka fina bilder och fin design på bloggen! :) Häster är så söta!! :)

Svar: Tack så mycket :) Ja det är dem haha :D
Crazy lady

2014-03-21 / 09:28:31
BLOGG: http://eriiik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback