Utvärdering/sammanfattning av veckan - Samlad galopp

Måndag: Red ut och Luna var väldigt snubblig i skogen, hon måste koncentrera sig mer på var hon sätter fötterna än allt runt omkring, men det släpper nog snart.
 
Tisdag: Trav-trimmade i ridhuset och tränade på att samla och länga. Jag måste få henne att förstå att hon ska öka steglängden och inte bara slängtrava iväg när jag vill öka.
 
Onsdag: Här blev det en efterlängtad lyckad hoppträning! Jag måste bli mer koncentrerad på vad jag ska göra efter hindret och bli mer konsekvent med noggranna vägar innan hindret. Jag har för bråttom mot hindret för att "bli av med det". Luna reagerade inte speciellt mycket på titthinderna. Måste träna på att kunna rakställa henne efter hinder så att hon inte drar iväg mot eller annat håll och blir vinglig inför nästa hinder. Sen ska jag fortsätta stärka Luna så att hon orkar hålla den korta galoppen mer. Börjar med att få henne lugn i traven.
 
Torsdag: Vila
 
Fredag: Dressyrtränade och jag måste fortfarande träna på det där med händerna att jag inte ska låsa innerhanden och leda med ytterhanden. Jag gör helt fel, det vet jag och jag övar på det. Gick bra att samla både trav och galopp på detta pass.
 
Lördag: Vila
 
Söndag: Tränade serpentiner och hon gick i en jättefin form då. Hon vill dock luta sig inåt när man ska svänga åt höger och där måste jag försöka få henne mer mjuk i sidan och vilja böja hela hroppen så att hon varken skjuter ut bogen eller "faller" inåt.
 
 

Redan nu, bara några dagar efter hoppträningen har jag känt jättestor skillnad på Lunas galopp.
Hon kan samla sig väldigt mycket bättre nu och även när jag tränade på att rakrikta henne så har det gått bra. Jag tror att det är sånna där enkla saker som jag bara måste öva in så att det går automatiskt eftersom jag tänker på så mycket annat när jag hopptränar.



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback