Bra galoppövning

Min ridtränare tipsade mig som sagt om en bra ridövning som hjälper hästen att sätta in benen under sig i galoppen, vilket Luna inte vill göra utan hon länger sig väldigt gärna. Jag tror denna övningen kommer hjälpa oss jättemycket om vi tränar på den några gånger; 
 
1. Man börjar med att trava på fyrkansspåret, det här exemplet så rider vi i vänster varv.
2. När man kommer till långsidan så gör man en skänkelvikning till höger in mot medellinjen.
(Man behöver inte gå ända in på medellinjen det beror på hur svårt man vill ha det, ju mer plats man har desto lättare blir det och ju mindre plats desto mer måste hästen samla sig.)
3. Nu är innanför eller på medellinjen och precis när man avslutar sin skänkelvikning så fattar man galopp i det här fallet höger galopp.
4. Samtidigt som fattar galoppen så svänger ut mot högervarv som i en halv-cirkel.
5. Efter det så galopperar man och sen bryter av vid långsidan så man hinner samla sig för skänkelvikning åt andra hållet.
Tänk på att vrida på hela överlivet åt det hållet du ska, luta dig inte inåt. Det hjälper hästen att veta i vilken riktning han ska galoppera.
 
Hoppas vi förstod, här kommer en bild:
Grönt är trav och rött är galopp.
 
 


Hannah Matsdotter Norin

Sv; Ja, jag vet att jag tyvärr är långt ifrån ensam. Tack, och detsamma! :*

2014-02-20 / 18:12:51
BLOGG: http://www.dimma.nu

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback