Bettets inverkan och att använda spö

Usch och fy, när jag ser detta videoklipp så får jag rysningar. Nu förstår man hur hästen känner, jag ville inte dra hästen i munnen innan jag såg detta, men nu har man nästan ångest för att man tvingar dem att ha bett överhuvudtaget.. Det jag reagerade starkast på är det som kommer efter 4.35 minuter, det är ju hemskt. Men jag antar att det lätt blir så när man rider med starka hävstångsbett. När man rider med pelham, som ändå är mildare än många andra bett, så trycker det väldigt mycket i nacken också och där sitter ju hundra-tusentals nerver. Nej fy, blir att införskaffa ett dyon the difference träns snart, så att hästen ja rider slipper smärtan i nacken åtminstonde!
 
Jag förstår inte dem hästar som bara går och går och är helt stumma i munnen, har dem vant sig så pass mycket att dem kan ignorera smärtan? Nu ska jag inte dra alla över en kant, men om vi tar det vanliga exemplet om ridskolehästar; Har dem lärt sig att ignorera smärtan?
 
 
Sen det med spöet är ju också helt sjukt. Viserligen använder jag aldrig spö eftersom ingen av mina hästar är svårt att få framåt, men ni som rider med spö och bokstavligt talat slår era hästar; varför? Det måste vara något fel om hästen är ovillig att röra sig framåt. Antingen om ryttaren rider fel eller om hästen har ont någonstans. Springer hästen fortare för att ryttaren slår den så att musklerna går sönder? Vill hästen hoppa det konstiga hindret för att du slår den och visar att det gör ont att titta lite extra på något nytt?



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback