Första tävlingen med Luna?

Jag funderar på att starta vår första "hopptävling" tillsammans snart och då vill jag mjukstarta med en liten clearound. Jag är ju ganska nervös inför tävling och nu blir det ju nytt för Luna att komma till Alboga, där jag tränade och tävlade mycket förr, så jag vet inte hur 'högt' jag vågar hoppa. Jag har hoppat bana med Luna på ca 80 cm förut och det har vi ju klarat galant. Jag får se hur det känns efter Wanja-träningen på Onsdag. Jag skulle inte ha några problem med att hoppa Luna 80 cm eller högre om jag kunde lita mer på henne. Hon får ju sina små ryck och är gärna lite tramsig i hörn och nära läktarna, så det är svårt att få bra vägar runt banan. Dessutom är ju albogas ridhus inte världens största även om det är ganska så stort, jag är ju van att rida små ponnysar ;) Men jag är säker på 70 cm i alla fall, för det är en höjd jag alltid känner mig trygg på. På 80 cm börjar det bli lite mer allvar och man måste rida noggrant för att hästen ska hinna förbereda sig inför ett mer "riktigt hopp" än vad den måste göra inför ett 70-hinder. Man hinner inte förbereda sig så bra om hon ska koncentrera sig på annat. Sen känns det ju onödigt att bara hoppa en runda, jag vet att hon presterar som bäst när hon är säker på vad hon ska göra.
 
Bild från; http://www8.idrottonline.se/SoderkopingsRS-Ridsport/



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback