La Luna

La Luna - Luna

E: Arrlik 816
U: Fiori
 
 
Luna är ett sto född -98, hon är en blandning mellan travare och svenskt halvblod men på papprerna är hon bara registrerad som halvblod. Vad jag har förstått var Luna uppfödd på ett travstall för att bli ridhäst men tyvärr hade inte ägaren tid till henne. Hon blev utbildad för 80 000 kr och senare for hon runt på lite olika ställen, vissa långvariga andra inte. Hon är mestadels tävlad i dressyr men eftersom hennes pappa är en hoppstjärna så har hon det i blodet. Jag tror hon startade några olika LB i dressyr hos en tidigare fodervärd och några clearounder hos den senaste fodervärden. Hos den senaste blev hon hoppad upp till 110 cm.
 
Jag hittade Luna av en slump på hästnet en dag när jag bara skrollade runt lite. Det var inget sagt om att köpa en ny häst, utan jag brukar bara gå in på olika hästannonser för skojs skull ibland. Det som fick mig att fastna för henne var att hon stod i ett stall inte alls långt ifrån mig och just namnet, jag trodde att jag kände igen det sedan min ridskole tid. (vilket dock visade sig att det inte alls var den hästen jag trodde det var). Jag skickade i alla fall iväg ett låångt argument-sms till mamma om varför jag borde få en till häst och blev väldigt förvånad över svaret jag fick tillbaka. Hon var positiv till en ny häst. Detta var då min julklapp 2013 och vi hämtade henne 7 Januari 2014.
 
Luna fick testa westernsadel för första gången hos mig.
 
Den här hästen är superpigg och arbetar mer än gärna. Jag upplever att hon blir väldigt sur på sig själv när hon gör fel, tillexempel om hon fattar fel galopp och så kommer hon alltid på sig själv och då blir hon väldigt sur för hon vet att hon har gjort fel. När jag skulle provrida luna så sa fodervärden att hon är en häst som man inte får något gratis av och jag blev ganska nervös tillslut. Hon testade mig väääldigt mycket när jag red henne första gången men det visade sig att det inte var någon match för mig, jag är ju van vid Crazy liksom. Jag fick verkligen inget gratis den första gången jag red henne, men hon har gett med sig nu och är hur arbetsvillig som helst.
 
 
 
Två positiva saker med Luna:
- Gosgumma, är ett ord som beskriver henne bäst. I stallgången står hon alltid och njuter, hon kan stå helt lös och nästintill sover när man borstar och pysslar.
- Skulle aldrig vägra på ett hinder. Om det är ett titthinder skulle hon dock göra det, men hur fel man än kommer så hoppar hon alltid. Det stärker mitt självförtroende.
 
Två negativa saker med Luna:
 
- Livrädd för traktorer och stora maskiner, vilket det finns gott om hemma hos oss.
- Krullar ihop sig väldigt mycket i galoppen (hon går självmant i form i galopp) och det blir värre om man tar halvhalter, så ibland blir det missförstånd när man kommer mot ett hinder och hon hinner inte se hindret innan det är försent.



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback