Namninsamlig, hårdare straff på att slå hästar på tävling

Detta tyckte jag var en superbra idé. Tyra har en namninsamlig som hon ska skicka in till Svenska Ridsportsförbundet. Det handlar om, som jag fattade först, att förbjuda spöet på tävlingsbanan då hästarna (speciellt de som tävlar på högre nivåer) borde klara sig utan det om man har tränat tillräckligt. Men jag tror det bara handlar om att ändra reglerna för spöanvändning. Vissa missbrukar spö och sporrar så sjukt mycket och det händer tydligen ofta att domare eller andra personer inte reagerar tillräckligt starkt för att personen som utsätter sin häst för det här lidandet förstår att hon eller han gör fel. Jag själv har dock aldrig varit med på en tävling där domaren INTE säger till när spöet missbrukas men så har ju inte jag tävlat speciellt mycket.
 
"På min hästblogg idag så har jag startat en namninsamling för att förbjuda spö på tävlingsbanan! Läs mer om hela långa inlägget häroch GLÖM INTE att skriva under med ert namn…. Som jag skriver där så blir det svårt att förbjuda spö rent generellt då det inte går att ha koll på…men på tävling så går det att ha koll på och det blir rättvist för alla! Nu under elittävlingar så har vi sett många ryttare som piskat på sina hästar. Lagt dem helt fel på hinder och ändå slår hästen hårt även om de själva gjort fel.

Och då ska vi inte snacka om travsport eller galopp. De slår hästarna med stora hårda piskor enda in i mål medans vi människor står runt om och hejar. Är det inte helt sjukt? Så snälla- Vill ni hjälpa mig så GÅ IN HÄR och skriv under med ert namn och var ni bor. Jag ska sedan skicka denna namnlista till Ridsportsförbundet."

- Tyra Sjöstedt på Tyras.se
 
 


Alice

Missbrukandet av spö och sporrar är hemskt. :(

2014-06-11 / 14:43:26
BLOGG: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback